Månadsbenchmark
Månadsutveckling baserat på Sveriges ledande 20 varumärken (källa: Socialbakers):
Nedan ser vi hur Sveriges topp 20 varumärken arbetar med sina sidor på Facebook och Twitter, och vilken respons vi följare ger på deras inlägg. (Källa: Socialbakers.)
Vi ser över tid att andel kommenterar av interaktion på Facebook ligger stabilt närmare 30 procent.
Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal följare och interaktioner är enligt Socialbakers:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 40 inlägg. Om vi omvandlar antal snittinlägg på Volvo Buses och fördelar antal interaktioner per inlägg, innebär det att varje inlägg skulle fått 4 522 interaktioner per inlägg.
Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Om din sida inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).
Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Kundservice Facebook
Månaden visar en återkommande mix av varumärken. SJ uppvisar återigen lägsta svarstid.
Nedan Smampions topplista över Responsgrad:
Även på Smampions topplista återfinner vi SJ vad gäller svarstid/responstid.
De unika Facebook-poster som genererade högst interaktion var:
Enligt Smampion var Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter:
Enligt Socialbakers är nedan de varumärken vilka säkrar flest följare och interaktioner på Twitter:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde 75 tweets i snitt.
Om vi omvandlar antal inlägg på återkommande Unibet Sverige och fördelar antal interaktioner per tweet, innebär det att varje inlägg skulle fått 740 (1 106) interaktioner per tweet.
Hur arbetar ni med er Twitter-profil? Har ni målsatt ett minimum antal interaktioner varje tweet ska säkra? Funderar ni på att dra ned/lämna plattformen? Dela gärna erfarenhet!
Kundservice Twitter
Telekom har länge varit framstående på Twitter i kundservice. Telenor uppvisar återigen lägsta svarstid: 7 minuter.
De unika Twitter-poster som genererade högst interaktion var:
Månadens bästa företag på Instagram enligt Smampion:
Socialbakers har inte motsvarande rapportering för Instagram varför den jämförelsen uteblir.
YouTube
Enligt Smampion var Sveriges bästa företag/varumärken på YouTube:
Underlag från Socialbakers visar YouTube i Sverige med fokus på antal visningar och antal prenumeranter. Där återfinner vi ICA, TUI Sverige och Ving Sverige i toppen på båda listorna över visningar samt antal prenumeranter.
De YouTube-filmer som genererade högst interaktion var:
Sveriges topp 20 varumärken gjorde i snitt 4 videor.
Bäst interaktion Facebook, Twitter och YouTube
Jag fortsätter att lyfta vikten av effekt av innehållskommunikation, och nedan ser vi de varumärken vilka lyckas säkra bästa interaktion på Facebook, Twitter och YouTube per 1 000 följare. Roligt att se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de vanliga vi oftast ser i analyserna ovan.
Till skillnad från kundservice där det varje månad oftast är samma återkommande varumärken, är det intressant att se att olika varumärken lyckas kommer med bland topp 5 interaktion. Det kan givetvis ha olika anledning som annonsering, men förhoppningsvis även ett fokus på riktigt bra och engagerande innehåll – relevant för målgruppen.
Jobbar du på något av nedan varumärken? Vill du dela strategi och tankar om hur säkra framgång? Välkommen att höra av dig.
Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd profil/-er registrerade. Smampion erbjuder gratis registrering.
Inom några dagar kommer årsanalysen för 2017. Välkommen tillbaka!
Må gott,
LG
Länka gärna till bloggen, och dela gärna innehåll ur bloggen, givet källhänvisning – Källa: www.lgwallmark.com
Datakällor: Socialbakers och Smampion.